Wat van zin heeft het om "verse" mest in de grond te spitten of kunstmest strooien boven de grond.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik bedoel dat de wortels van een eenjarige plant dat dan toch niet kunnen opnemen?? Die verse mest werkt dat naar boven?? en de kunstmest met de regen voldoende naar beneden zonder dat de wortels naar boven groeien? Heb btw spierpijn van met "omploegen van de tuin"(*_*)

Toegevoegd na 41 minuten:
Wellicht dat ik niet duidelijk ben, ik heb dus een "sleuf" gegraven, daar de mest in gedaan en bedekt met aarde. De eenjarige planten kunnen daar toch nooit de "vruchten" van plukken??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Waarschijnlijk bedoel je met verse mest, organische mest.
In deze mest zit veel stikstof, in verschillende verbindingen.
Als je de mest op de grond zou strooien, kan de mest opdrogen en gaat er veel van de stikstof verloren door verdamping, die ben je dus kwijt!

In kunstmest zit ook stikstof maar in een vaste vorm, deze kan vrijwel niet verdampen en gaat na regen oplossen en de grond in.

Organische mest is veel vollediger dan kunstmest en bezit ook veel sporenelementen , bacterièn en humus.
Hierdoor wordt de bodem gezonder, wat weer belangrijk is voor de planten.

Kunstmest zijn voedings/zouten, zij verslechteren de structuur van de grond en het bacterieleven, het maakt de bodem ongezond, dat is weer slecht voor de planten.

Toegevoegd na 15 minuten:
De voedingsstoffen lossen op in het bodemvocht, de wortels van je eenjarige planten groeien wel tot 40 cm. diep en komen daar vanzelf de voedingstoffen tegen.
Ook bij kunstmest komen de opgeloste voedingsstoffen in het bodemvocht en kunnen de wortels het opnemen.
Wel zullen de wortels die kant op groeien waar het meeste voeding -vocht is.

Toegevoegd na 51 minuten:
Hoe diep zit de mest dan nu?
Waarschijnlijk nog geen 20 cm. en de wortels gaan tot 40 cm. mest onderspitten met een geul is de manier van vroeger en ook de snelste manier, een steek er uit, mest er in en met de grond van de volgende geul gooi de vorige dicht, dan heb je een cm. of 15 grond op de mest, of wel, je plantjes staan er nu boven op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Verse mest zit ook meestal stro erdoorheen en dat trekt nooit in de grond .
En kunstmest moet je strooien voor een grote bui regen en daardoor lossen de korreltjes kunstmest op en dan trekt het in de grond .
En bij niet voldoende regen moet jij sproeien omdat het gras dan verbrand .